ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 11
ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامی
تربیت دارای ماهیتی هنجارین است و با متصف شدن آن با وصف اسلامی به دلیل گوناگونی معنایی اسلام، قرائتها و تفاسیر متعددی میپذیرد و انضمام راهبردها و توصیههای متفکران مسلمان بر دیگر حوزههای زندگی بشر، چالشهای جدی، در پی خواهد داشت.
ورود تعلیم و تربیت جدید به ایران و ظهور پیشدرآمدهای اجتماعی و اقتصادی مقتضی آموزش و پرورش نوین که مشتمل بر نقد و خردهگیری بر تربیت سنتی و از جمله تربیت اسلامی بود، تردیدهایی را در باب ضرورت، امکان و کارآمدی تربیت اسلامی برانگیخت. این امر بررسی تربیت اسلامی به عنوان یک موضوع سیاسی ـ فرهنگی مستقل را در محافل دینی موجب گردید. با پیروزی انقلاب اسلامی این مبحث به صورت جدیتری در محافل علمی مطرح شد و چالشها و تردیدهایی در مورد کارآمدی آن بروز یافت. مهمترین ریشههای این تردید را میتوان در غفلت از تعارض مبانی تربیت اسلامی با تربیت فنآورانه، فقر بنیادین در حوزهی تئوریپردازی در باب تربیت اسلامی، کمتوجهی به تحقیقات فلسفی ـ نظری، و اقدامات عجولانه و بیبنیاد، جستوجو کرد. با این همه، میتوان ادعا کرد که مهمترین مسأله ـ که بنیاد دیگر مباحث است ـ "تبیین مفهومی تربیت اسلامی" است که تاکنون توجه چندانی به آن نشده است؛ ضرورت طرح این مسأله آنگاه بیشتر هویدا میشود که بدانیم تربیت دارای ماهیتی هنجارین است و با متصف شدن آن با وصف اسلامی به دلیل گوناگونی معنایی اسلام، قرائتها و تفاسیر متعددی میپذیرد و انضمام راهبردها و توصیههای متفکران مسلمان بر دیگر حوزههای زندگی بشر، چالشهای جدی، در پی خواهد داشت.
● ظهور تربیت جدید و زمینه پیدایش تردید در تربیت اسلامی (سنتی)
موضوع تربیت اسلامی، پس از گسترش جریان علمطلبی و سرایت موج مطالبهی تربیت جدید به ایران، از حدود دهه ۱۲۶۰ ـ ۱۲۵۰، در کشور ما آغاز شده است؛ البته تاریخچهی تربیت اسلامی، از یک لحاظ، به تاریخ ظهور اسلام باز میگردد، ولی مسئلهی تربیت اسلامی، به عنوان یک موضوع سیاسی ـ فرهنگیِ مستقل، از زمان ورود تعلیم و تربیت جدید به ایران وشاید کمی قبلتر، از تاریخ ظهور پیش درآمدهای اجتماعی و اقتصادیِ مقتضی آموزش و پرورش نوین، مطرح بوده است.
حوادث اجتماعی مختلف، از جمله: مسافرت کارگزاران حکومتی قاجار به اروپا، اعزام محصل به خارج، گسترش احساس عقبماندگی از کاروان تمدن در میان مردم، تأسیس مؤسسات تمدنی جدید و مراکز تجاری ـ اقتصادی تازه، تلاش جهت افزایش توان نظامی ـ صنعتی کشور به دنبال شکستهای پیدرپی از روس و انگلیس و وقایعی از این دست، موجبات تردید در کارآمدی تربیت رایج در ایران ـ که آب و رنگ مذهبی داشت ـ و همچنین احساس نیاز به تحول بنیادین در نظام تربیتی را فراهم آورد (مجموعه مقالات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۷۶ و مددپور، ۱۳۷۹).
از سوی دیگر، ظهور استعمار نو و تغییر راهبردهای سیاسی ـ نظامی به راهبردهای فرهنگی برای جلب منافع اقتصادی از جهان سوم، به پافشاری کشورهای توسعهیافته برای گسترش نهادهای مدنی مدرن نظیر مطبوعات و آموزش و پرورش به کشورهای مستعمره منتهی شد (کارنوی، ۱۳۶۷).
بدینترتیب، توصیه برای تأسیس و توسعهی تربیت جدید، با نقد و خردهگیری از تربیت بومی یا اصطلاحا تربیت سنتی ـ مذهبی همراه گشت. تلاشهای مبلغین مسیحی امریکایی و فرانسوی (کمتر انگلیسی) در جهت تأسیس مدارس جدید ـ که از ۱۸۳۴ میلادی با افتتاح اولین دبستان امریکایی در قریه "سیر" در ارومیه آغاز شده بود و با تأسیس مدارس خارجی در اصفهان، تهران، همدان، رشت و... ادامه داشت ـ با اقدامات تبلیغی برخی تجددطلبان و روشنفکران اولیه، نظیر آخوندزاده، طالبوف، ملکمخان، آقاخان کرمانی، مستشارالدوله، امینالدوله، و دیگران همنوا گشت (مددپور، ۱۳۷۳).
عموم این اقدامات تبلیغی در جهت تأکید بر ضرورت جایگزینی نظام تربیتی جدید غرب، با انتقاد از زبان عربی، خط فارسی و جلوههای مذهبی رایج در تربیت ایران همراه بود (خاتمی، ۱۳۷۶).
تأسیس دارالفنون در ۱۲۶۷ به پیروی از الگوی مدارس پلیتکنیک اروپا، نیز چالش تربیت جدید را با تربیت سنتی تشدید کرد. "تأسیس دارالفنون تأثیرات فراوانی در ایران داشت که بهطور کلی عبارت است از: اشاعهی نامنسجم علوم جدید، دگرگونی در ساخت و نگرشهای فرهنگی و طرح بحث سنت و تجدد، به وجود آمدن قشر تحصیلکرده، ایجاد دوگانگی در کادر مدیریت و دیوانسالاری کشور و تضاد گرایشهای سنتی و نو و..." (محسنی، ۱۳۷۸، ص۳۵۹). مدرسهی دارالفنون به عنوان اولین مرکز آموزش عالی جدید، سبب پیدایش نهضت ترجمه شد (اکبری، ۱۳۷۱) و نهضت ترجمه به رغم فقدان طرحی منطقی، آگاهانه و دلسوزانه جهت انتقال محصولات فرهنگی خارجی با وارد کردن آثار تفکری و هنری غرب موجبات تغییر ذائقهی مردم برای دستیابی به لایههای هر چند سطحیِ تمدن غرب را فراهم آورد. از سوی دیگر، دارالفنون موجب ظهورِ نسل تازهای از روشنفکران تجددطلب گشت که شامل فارغ التحصیلان، استادان، مدیرانِ دارالفنون، مترجمان، مؤلفان کتابهای درسی و برخی بازگشتگان از فرنگ بود. نسل تازهی روشنفکری نیز توانست به رغم فقدان آگاهی از زیرسازهای اصلی تمدن غربی یا وابستگیهای گوناگون نهادهای تمدنی آن، موقعیت ویژهای را در عرصهی سیاسی ـ فرهنگی کشور تحصیل کند و برای گشودن دروازههای تمدن جدید به روی جامعهی عقبماندهی ایران شتاب گیرد.
سایر محصولات :
ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامی
ضرورت تبیین...
صلح امام حسنصلح امام حسن...
صفات مؤمن واقعیصفات مؤمن واقعی...
تحقیق در مورد هیدرولیک و پنوماتیک 4صتحقیق در مورد هیدرولیک و...
دانلود تحقیق ارتباط اسطوره و حماسه به پایه ی شاهنامه و منابع ایرانیدانلود تحقیق ارتباط اسطوره و حماسه...
صاحب زمانصاحب زمان...
صفات خدا در قرآنصفات خدا در قرآن...
صبر و بردباریصبر و بردباری...
دانلود پاورپوینت پیش درآمدی بر جنگ نرمدانلود پاورپوینت پیش درآمدی بر...
دانلود تحقیق ادیان قدیم در عربستان 38 صدانلود تحقیق ادیان قدیم در عربستان...
تحقیق در مورد هوش مصنوعی چیست 10 صتحقیق در مورد هوش مصنوعی چیست...
شیطان پرستی 20 صشیطان پرستی 20...
شیعه و تجدد خواهیشیعه و تجدد خواهی...
دانلود تحقیق ادیان و مذاهب مصر باستاندانلود تحقیق ادیان و مذاهب مصر باستان...
شیعهشیعه...
تحقیق در مورد هندسه 13 صتحقیق در مورد هندسه 13 ص...
دانلود پاورپوینت پیدایش نرم افزار و نفوذ آن به دنیای صنعتدانلود پاورپوینت پیدایش نرم افزار و نفوذ...
دانلود تحقیق ادیان و مذاهب مصر باستان 2دانلود تحقیق ادیان و مذاهب مصر باستان...
شهید و شهادت در قرآن و احادیثشهید و شهادت در قرآن...
شیعه چگونه شکل گرفت 30صشیعه چگونه شکل گرفت 30ص...
شهادت امام محمد تقی علیه السلامشهادت امام محمد تقی علیه السلام...
تحقیق در مورد هند بالتحقیق در مورد هند بال...
شناخت قرآنشناخت قرآن...
دانلود تحقیق ادبیاتدانلود تحقیق ادبیات...
شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینیشکوفایی عقل در...
تحقیق در مورد هشت سال دفاع مقدس 14 صتحقیق در مورد هشت سال...
شطحشطح...
دانلود پاورپوینت پویایی گروه و روش مربیگریدانلود پاورپوینت پویایی گروه و روش مربیگری...
دانلود تحقیق ادبیات کودکاندانلود تحقیق ادبیات کودکان...
شرح صدرشرح صدر...
شرایط تدبر در قرآن1شرایط تدبر در قرآن1...
تحقیق در مورد هزینه یابی بر مبنای فعالیتتحقیق در مورد هزینه...
شرائط وجوب امر به معروف ونهی از منکرشرائط وجوب امر به معروف...
دانلود تحقیق ادبیات چیستدانلود تحقیق ادبیات چیست...
شب قدرشب قدر...
شان نزول سوره بقره 22صشان نزول سوره بقره 22ص...
تحقیق در مورد هاگها propagale پراکنده کننده 10 صتحقیق در مورد هاگها propagale پراکنده کننده...
سیمای امر به معروفسیمای امر به معروف...
سیاحت در قیامت نفخ صورسیاحت در قیامت نفخ...
دانلود تحقیق ادبیات و پیشینه تحقیقدانلود تحقیق ادبیات و پیشینه تحقیق...
سیره پیامبر اکرم در بیت المالسیره پیامبر اکرم در...
دانلود پاورپوینت پوزیشن و زایماندانلود پاورپوینت پوزیشن و...
تحقیق در مورد هارد دیسک 2تحقیق در مورد هارد...
دانلود تحقیق ادبیات و سبکهای شعر 15 ص.DOCدانلود تحقیق ادبیات و سبکهای...
سوره همزهسوره همزه...
سوره های قران و ترجمه برخی آیاتسوره های قران و ترجمه برخی...
تحقیق در مورد نیروگاه هسته ایتحقیق در مورد نیروگاه هسته ای...
سوره فلقسوره فلق...
دانلود پاورپوینت پست الکترونیک 15 اسلایددانلود پاورپوینت پست...
دانلود تحقیق ادبیات نمایشیدانلود تحقیق ادبیات نمایشی...
گیاهان تیره نعناعیان 55 صگیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
بررسی نقش رسانههای جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمیسبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
طرح توجیهی تولید رزین الکید
پل 24 ص
کلمات کلیدی :رورت بیین علیم متعددی میrlm پذیرد های متفکران مسلمان فاسیر متعددی میrlm گوناگونی معنایی سلام ارای ماهیتی هنجارین لیل گوناگونی معنایی معنایی سلام قرائتrlm ربیت سلامی ربیت دید رورت بیین ربیت نتی بیین علیم موضوع یاسی مهمrlm ترین سلامی میrlm فرهنگی ارالفنون گسترش قدامات مدارس
- ۹۶/۰۹/۱۵