ifselm

  • ۰
  • ۰

ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 11

ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامی

تربیت دارای ماهیتی هنجارین است و با متصف شدن آن با وصف اسلامی به دلیل گوناگونی معنایی اسلام، قرائت‏ها و تفاسیر متعددی می‏پذیرد و انضمام راهبردها و توصیه‏های متفکران مسلمان بر دیگر حوزه‏های زندگی بشر، چالش‏های جدی، در پی خواهد داشت.

ورود تعلیم و تربیت جدید به ایران و ظهور پیش‏درآمدهای اجتماعی و اقتصادی مقتضی آموزش و پرورش نوین که مشتمل بر نقد و خرده‏گیری بر تربیت سنتی و از جمله تربیت اسلامی بود، تردیدهایی را در باب ضرورت، امکان و کارآمدی تربیت اسلامی برانگیخت. این امر بررسی تربیت اسلامی به عنوان یک موضوع سیاسی ـ فرهنگی مستقل را در محافل دینی موجب گردید. با پیروزی انقلاب اسلامی این مبحث به صورت جدی‏تری در محافل علمی مطرح شد و چالش‏ها و تردیدهایی در مورد کارآمدی آن بروز یافت. مهم‏ترین ریشه‏های این تردید را می‏توان در غفلت از تعارض مبانی تربیت اسلامی با تربیت فن‏آورانه، فقر بنیادین در حوزه‏ی تئوری‏پردازی در باب تربیت اسلامی، کم‏توجهی به تحقیقات فلسفی ـ نظری، و اقدامات عجولانه و بی‏بنیاد، جست‏وجو کرد. با این همه، می‏توان ادعا کرد که مهم‏ترین مسأله ـ که بنیاد دیگر مباحث است ـ "تبیین مفهومی تربیت اسلامی" است که تاکنون توجه چندانی به آن نشده است؛ ضرورت طرح این مسأله آنگاه بیش‏تر هویدا می‏شود که بدانیم تربیت دارای ماهیتی هنجارین است و با متصف شدن آن با وصف اسلامی به دلیل گوناگونی معنایی اسلام، قرائت‏ها و تفاسیر متعددی می‏پذیرد و انضمام راهبردها و توصیه‏های متفکران مسلمان بر دیگر حوزه‏های زندگی بشر، چالش‏های جدی، در پی خواهد داشت.

● ظهور تربیت جدید و زمینه پیدایش تردید در تربیت اسلامی (سنتی)

موضوع تربیت اسلامی، پس از گسترش جریان علم‏طلبی و سرایت موج مطالبه‏ی تربیت جدید به ایران، از حدود دهه ۱۲۶۰ ـ ۱۲۵۰، در کشور ما آغاز شده است؛ البته تاریخچه‏ی تربیت اسلامی، از یک لحاظ، به تاریخ ظهور اسلام باز می‏گردد، ولی مسئله‏ی تربیت اسلامی، به عنوان یک موضوع سیاسی ـ فرهنگیِ مستقل، از زمان ورود تعلیم و تربیت جدید به ایران وشاید کمی قبل‏تر، از تاریخ ظهور پیش درآمدهای اجتماعی و اقتصادیِ مقتضی آموزش و پرورش نوین، مطرح بوده است.

حوادث اجتماعی مختلف، از جمله: مسافرت کارگزاران حکومتی قاجار به اروپا، اعزام محصل به خارج، گسترش احساس عقب‏ماندگی از کاروان تمدن در میان مردم، تأسیس مؤسسات تمدنی جدید و مراکز تجاری ـ اقتصادی تازه، تلاش جهت افزایش توان نظامی ـ صنعتی کشور به دنبال شکست‏های پی‏درپی از روس و انگلیس و وقایعی از این دست، موجبات تردید در کارآمدی تربیت رایج در ایران ـ که آب و رنگ مذهبی داشت ـ و هم‏چنین احساس نیاز به تحول بنیادین در نظام تربیتی را فراهم آورد (مجموعه مقالات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۷۶ و مددپور، ۱۳۷۹).

از سوی دیگر، ظهور استعمار نو و تغییر راهبردهای سیاسی ـ نظامی به راهبردهای فرهنگی برای جلب منافع اقتصادی از جهان سوم، به پافشاری کشورهای توسعه‏یافته برای گسترش نهادهای مدنی مدرن نظیر مطبوعات و آموزش و پرورش به کشورهای مستعمره منتهی شد (کارنوی، ۱۳۶۷).

بدین‏ترتیب، توصیه برای تأسیس و توسعه‏ی تربیت جدید، با نقد و خرده‏گیری از تربیت بومی یا اصطلاحا تربیت سنتی ـ مذهبی همراه گشت. تلاش‏های مبلغین مسیحی امریکایی و فرانسوی (کم‏تر انگلیسی) در جهت تأسیس مدارس جدید ـ که از ۱۸۳۴ میلادی با افتتاح اولین دبستان امریکایی در قریه "سیر" در ارومیه آغاز شده بود و با تأسیس مدارس خارجی در اصفهان، تهران، همدان، رشت و... ادامه داشت ـ با اقدامات تبلیغی برخی تجددطلبان و روشن‏فکران اولیه، نظیر آخوندزاده، طالبوف، ملکم‏خان، آقاخان کرمانی، مستشارالدوله، امین‏الدوله، و دیگران هم‏نوا گشت (مددپور، ۱۳۷۳).

عموم این اقدامات تبلیغی در جهت تأکید بر ضرورت جای‏گزینی نظام تربیتی جدید غرب، با انتقاد از زبان عربی، خط فارسی و جلوه‏های مذهبی رایج در تربیت ایران همراه بود (خاتمی، ۱۳۷۶).

تأسیس دارالفنون در ۱۲۶۷ به پیروی از الگوی مدارس پلی‏تکنیک اروپا، نیز چالش تربیت جدید را با تربیت سنتی تشدید کرد. "تأسیس دارالفنون تأثیرات فراوانی در ایران داشت که به‏طور کلی عبارت است از: اشاعه‏ی نامنسجم علوم جدید، دگرگونی در ساخت و نگرش‏های فرهنگی و طرح بحث سنت و تجدد، به وجود آمدن قشر تحصیل‏کرده، ایجاد دوگانگی در کادر مدیریت و دیوان‏سالاری کشور و تضاد گرایش‏های سنتی و نو و..." (محسنی، ۱۳۷۸، ص۳۵۹). مدرسه‏ی دارالفنون به عنوان اولین مرکز آموزش عالی جدید، سبب پیدایش نهضت ترجمه شد (اکبری، ۱۳۷۱) و نهضت ترجمه به رغم فقدان طرحی منطقی، آگاهانه و دلسوزانه جهت انتقال محصولات فرهنگی خارجی با وارد کردن آثار تفکری و هنری غرب موجبات تغییر ذائقه‏ی مردم برای دست‏یابی به لایه‏های هر چند سطحیِ تمدن غرب را فراهم آورد. از سوی دیگر، دارالفنون موجب ظهورِ نسل تازه‏ای از روشن‏فکران تجددطلب گشت که شامل فارغ التحصیلان، استادان، مدیرانِ دارالفنون، مترجمان، مؤلفان کتاب‏های درسی و برخی بازگشتگان از فرنگ بود. نسل تازه‏ی روشن‏فکری نیز توانست به رغم فقدان آگاهی از زیرسازهای اصلی تمدن غربی یا وابستگی‏های گوناگون نهادهای تمدنی آن، موقعیت ویژه‏ای را در عرصه‏ی سیاسی ـ فرهنگی کشور تحصیل کند و برای گشودن دروازه‏های تمدن جدید به روی جامعه‏ی عقب‏مانده‏ی ایران شتاب گیرد.









سایر محصولات :
ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامی

ضرورت تبیین...

صلح امام حسن

صلح امام حسن...

صفات مؤمن واقعی

صفات مؤمن واقعی...

تحقیق در مورد هیدرولیک و پنوماتیک 4ص

تحقیق در مورد هیدرولیک و...

دانلود تحقیق ارتباط اسطوره و حماسه به پایه ی شاهنامه و منابع ایرانی

دانلود تحقیق ارتباط اسطوره و حماسه...

صاحب زمان

صاحب زمان...

صفات خدا در قرآن

صفات خدا در قرآن...

صبر و بردباری

صبر و بردباری...

دانلود پاورپوینت پیش درآمدی بر جنگ نرم

دانلود پاورپوینت پیش درآمدی بر...

دانلود تحقیق ادیان قدیم در عربستان 38 ص

دانلود تحقیق ادیان قدیم در عربستان...

تحقیق در مورد هوش مصنوعی چیست 10 ص

تحقیق در مورد هوش مصنوعی چیست...

شیطان پرستی 20 ص

شیطان پرستی 20...

شیعه و تجدد خواهی

شیعه و تجدد خواهی...

دانلود تحقیق ادیان و مذاهب مصر باستان

دانلود تحقیق ادیان و مذاهب مصر باستان...

شیعه

شیعه...

تحقیق در مورد هندسه 13 ص

تحقیق در مورد هندسه 13 ص...

دانلود پاورپوینت پیدایش نرم افزار و نفوذ آن به دنیای صنعت

دانلود پاورپوینت پیدایش نرم افزار و نفوذ...

دانلود تحقیق ادیان و مذاهب مصر باستان 2

دانلود تحقیق ادیان و مذاهب مصر باستان...

شهید و شهادت در قرآن و احادیث

شهید و شهادت در قرآن...

شیعه چگونه شکل گرفت 30ص

شیعه چگونه شکل گرفت 30ص...

شهادت امام محمد تقی علیه السلام

شهادت امام محمد تقی علیه السلام...

تحقیق در مورد هند بال

تحقیق در مورد هند بال...

شناخت قرآن

شناخت قرآن...

دانلود تحقیق ادبیات

دانلود تحقیق ادبیات...

شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی

شکوفایی عقل در...

تحقیق در مورد هشت سال دفاع مقدس 14 ص

تحقیق در مورد هشت سال...

شطح

شطح...

دانلود پاورپوینت پویایی گروه و روش مربیگری

دانلود پاورپوینت پویایی گروه و روش مربیگری...

دانلود تحقیق ادبیات کودکان

دانلود تحقیق ادبیات کودکان...

شرح صدر

شرح صدر...

شرایط تدبر در قرآن1

شرایط تدبر در قرآن1...

تحقیق در مورد هزینه یابی بر مبنای فعالیت

تحقیق در مورد هزینه...

شرائط وجوب امر به معروف ونهی از منکر

شرائط وجوب امر به معروف...

دانلود تحقیق ادبیات چیست

دانلود تحقیق ادبیات چیست...

شب قدر

شب قدر...

شان نزول سوره بقره 22ص

شان نزول سوره بقره 22ص...

تحقیق در مورد هاگها propagale پراکنده کننده 10 ص

تحقیق در مورد هاگها propagale پراکنده کننده...

سیمای امر به معروف

سیمای امر به معروف...

سیاحت در قیامت نفخ صور

سیاحت در قیامت نفخ...

دانلود تحقیق ادبیات و پیشینه تحقیق

دانلود تحقیق ادبیات و پیشینه تحقیق...

سیره پیامبر اکرم در بیت المال

سیره پیامبر اکرم در...

دانلود پاورپوینت پوزیشن و زایمان

دانلود پاورپوینت پوزیشن و...

تحقیق در مورد هارد دیسک 2

تحقیق در مورد هارد...

دانلود تحقیق ادبیات و سبکهای شعر 15 ص.DOC

دانلود تحقیق ادبیات و سبکهای...

سوره همزه

سوره همزه...

سوره های قران و ترجمه برخی آیات

سوره های قران و ترجمه برخی...

تحقیق در مورد نیروگاه هسته ای

تحقیق در مورد نیروگاه هسته ای...

سوره فلق

سوره فلق...

دانلود پاورپوینت پست الکترونیک 15 اسلاید

دانلود پاورپوینت پست...

دانلود تحقیق ادبیات نمایشی

دانلود تحقیق ادبیات نمایشی...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
طرح توجیهی تولید رزین الکید
پل 24 ص

کلمات کلیدی :رورت بیین علیم متعددی میrlm پذیرد های متفکران مسلمان فاسیر متعددی میrlm گوناگونی معنایی سلام ارای ماهیتی هنجارین لیل گوناگونی معنایی معنایی سلام قرائتrlm ربیت سلامی ربیت دید رورت بیین ربیت نتی بیین علیم موضوع یاسی مهمrlm ترین سلامی میrlm فرهنگی ارالفنون گسترش قدامات مدارس
  • ۹۶/۰۹/۱۵
  • وبلاگ وبلاگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی